Design heiser med nye KONE Studio Prøv

Utnytte potensialet i urbanisering

Henrik Ehrnrooth, President og CEO i KONE Corporation, forteller oss hvordan KONE bidrar til å skape beboelige og bærekraftige byer i forskjellige steder av verden.

Sp. Hva betyr urbanisering for KONE?
Sv: I løpet av de neste 15 årene kommer over en milliard mennesker til å flytte til byer. Stillehavs-Asia kommer til å få en økning på ca. 350 millioner, og Afrika og Midtøsten vokser med samme takt. Alt dette betyr en global vekstrate på ca. 140 personer hvert minutt, noe som er utrolig. KONEs oppgave er å skape bedre flyt i bylivet, å gjøre byer til bedre steder å bo i, og hjelpe folk med å forflytte seg på en trygg og komfortabel måte i disse raskt urbaniserende miljøene. Urbanisering er viktig for oss, fordi det skaper nye behov for bygninger og infrastruktur, for bostandarder folk har råd til, samtidig som det må legges til rette for miljøvennlige og bærekraftige samfunn. Ved å forstå disse grunnleggende behovene for smart urbanisering, og ved å fokusere på forbedringer for menneskene, mener vi at vi kan levere ut fra vår visjon og skape mer verdi for våre kunder og menneskene som bruker utstyret..

Sp: Hvordan skiller markedene deres i Europa og USA seg fra nye økonomier? Sv: En ny urbaniseringsbølge skyller over Europa og USA, styrt av to spesifikke skifter – en aldrende befolkning og endrede preferanser hos de yngre generasjonene.Etter hvert som folk blir eldre, flytter de bort fra forstedene og inn i byene, der tjenestene er nærmere.De har tilgang til helsetjenester eller butikker, eller de bruker offentlig transport, mens andre igjen bor lengre i sine egne hjem. Det betyr at bygningene må ha god tilgjengelighet, og våre personflytløsninger spiller en viktig rolle her.

Det er et økende behov for boliger for enehusholdninger i USA og Europa, i og med at folk lever alene i lengre perioder. Yngre generasjoner foretrekker nå å bo i byer, og satser stort sett på offentlig transport i stedet for biler. Du ser dermed at preferansene endres, og dette bestemmer hvilken form urbaniseringen tar.

Sp. Hva er viktig for å kunne håndtere ulikhetene i de forskjellige markedene?
Sv: Det viktigste er å ha detaljforståelse for behovene til sluttbrukerne og kundene i hvert enkelt marked. Bygninger i Asia er for eksempel i gjennomsnitt mye høyere enn bygningene i Europa og Nord-Amerika, som er lave. Dette skaper behov for unike løsninger i personflytopplevelsen, samtidig som energiforbruket minimaliseres.Vårt brede nettverk over hele verden, med sterk lokal tilstedeværelse, gjør det enklere for oss å forstå hva som skjer i spesifikke markeder, og iverksette nødvendige justeringer.

Sp: Hvordan byer skal bygges, diskuteres overalt, men det finnes ingen klare svar.Hvordan bidrar KONE til å skape bærekraftige byer?
Sv: I KONE ser vi på hvordan vi kan hjelpe byer med å vokse på en bærekraftig måte, og forbedre livskvaliteten for mennesker.Vi vet at bygninger forbruker en betydelig mengde energi i verden, og dette gir oss en fantastisk mulighet til å gi folk den beste personflytopplevelsen og samtidig minimalisere energiforbruket.Dette er det vi gjør. Vi ønsker å få overfylte byer til å fungere bedre.Våre løsninger er planlagt med omhu for å sikre forflytning av personer på en sømløs, komfortabel og ikke minst trygg måte.

Sp: Hva tror du blir de nye diskusjonstemaene i urbaniseringshistorien?
Sv: I tiden fremover kommer mangfold til å være et hett tema.Det blir viktigere å skape bysentre- og -miljøer som integrerer folk med forskjellig demografisk bakgrunn, forskjellige aldersgrupper osv.Et annet fokuspunkt blir å bygge opp hele infrastrukturen for nettverksøkonomien – utdanning, helse og arbeidsmuligheter – som et ledd i en god urbaniseringsprosess.

Del denne siden

Cookies (informasjonskapsler)

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta alle' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.