Tekst: Payal Bhattar
Se for deg en flyplass noen år frem i tiden. Tenk deg en underholdende, spennende, brukervennlig og behagelig reise som føles som den er utformet nettopp for deg. Multipliser opplevelsen flere ganger, og du har fremtidens ”smarte flyplass”.
”Fremtidens flyplasser kommer i stadig større grad til å se ut som integrerte kjøpesentre og underholdningssentre som du ankommer til med fly. Selv om flyplassens viktigste funksjon vil være å levere internasjonal logistikk til folk, kommer det også til å handle om hvor stor fortjeneste de klarer å generere med de kommersielle tjenestene de tilbyr. Og derfor er også komforten til de reisende ytterst viktig”, sier Reino Hyvärinen, SVP og sjef for rulletrappvirksomheten i KONE Escalators.
De reisendes komfort er viktig fordi ikke-flyrelaterte inntektskilder som butikker, parkering, bilutleie, restauranter, hoteller osv. er viktige bidrag til flyplassenes lønnsomhet verden over. Ifølge Airports Council International (ACI) tjente flyplassene nesten 40 % av sin samlede inntekt på $ 152 milliarder bare i 2015.
”Vi ser tydelig en økt trend i digitalisering i den hensikt å oppnå en smartere infrastruktur på flyplassene. Tingenes internett (Internet of Things, IoT) muliggjør bedre datainformasjon for passasjerer og er også svært viktig for teamet som arbeider med flyplassenes infrastruktur. På enhver flyplass er det tusenvis av mennesker som arbeider innen ulike funksjoner, som billettering, bagasjehåndtering, sikkerhet, energiforsyning osv. Bedre informasjon og bedre infrastruktur vil gjøre dem i stand til å øke den samlede ytelsen til systemene”, forklarer Sascha Brozek, Senior Vice President og sjef for KONE Major Projects.
På pengesporet
Det er ytterst viktig å øke ytelsen til alle systemer, fordi flyplasser er nødt til å finne nye og effektive måter å holde seg lønnsomme på. Ifølge rapporter stagnerer nå ikke-flyrelaterte inntekter i større markeder som Amerika og Europa, eller man opplever en nedgang. For eksempel kunngjorde Aéroports de Paris, flyplassen i Frankfurt og Schiphol-flyplassen i Amsterdam at forbruket per passasjer i 2016 falt med ca. 4–8 %. Inntektene fra bilparkering og bilutleie i Nord-Amerika og Europa er i fare fordi apper som Uber gjør det mer gunstig å reise med drosje.
Det er her KONE spiller en viktig rolle med sine smarte løsninger for personflyt. KONE samarbeider med mange av flyplassene i verden, som Schiphol, Heathrow, München, Wien Skylink, Los Angeles, La Guardia, Oslo, O’Hare, Hongqiao, Shenzhen og Beijing og sørger for smidig forflytning av millioner av mennesker gjennom verdens flyplasser hver dag.
Reino Hyvärinen forklarer, ”Store flyplasser som hvert år har millioner av passasjerer per år, kan oppnå nokså viktige ekstrainntekter bare ved å øke tiden passasjerene bruker inne i flyplassens shoppingområde med la oss si 5 minutter. På regionflyplasser der reisetid er øverste prioritet kan KONEs People Flow-løsninger lose folk fra gaten til drosjekøen i løpet av en periode på i gjennomsnitt 15 til 18 minutter.”
Disse løsningene er vesentlige av følgende årsaker: på den ene siden driver 67 % av alle verdens flyplasser fortsatt med nettotap, og på den andre siden sørger globalisering, urbanisering og økonomisk vekst for at antallet passasjerer som reiser med fly, hvert år vokser med 4 %. Ifølge IATA kommer antallet passasjerer som reiser med fly sannsynligvis til å dobles fra 3,8 milliarder i 2016 til 7,2 milliarder innen 2035, hovedsakelig på grunn av veksten i Kina og India.
Minst mulig forsinkelse, mest mulig forbruk
Denne kraftige veksten øker behovet for smarte flyplasser med mer effektiv infrastruktur, utvidelser, vedlikehold og reparasjoner. Smarte flyplasser er økosystemer som integrerer flyselskaper, logistikk, myndigheter og andre leverandører og partnere i flyplassens administrasjonssystem via et digitalt rutenett. Det digitale rutenettet er nervesystemet som berører og styrer ethvert samhandlingspunkt via sanntidsutveksling av informasjon, prosessintegrering og avansert sikkerhet. Smarte flyplasser beriker og personliggjør passasjeropplevelsen og forutser hvilke tjenester folk etterspør, basert på datautveksling og analyser.
”God personflyt skjer ikke av seg selv, men krever grundig analyse og planlegging av de mest effektive rutene, med minimale ikke-planlagte stopp og en forståelse for hvilken kapasitet som er nødvendig for å oppnå den nødvendige personflyten. Dette åpner selvsagt mange muligheter for selskaper som KONE til å samarbeide med våre infrastrukturkunder gjennom hele prosessen, fra planlegging og design til prosjektleveranse og vedlikehold. KONEs avanserte personflyttjenester, i kombinasjon med heiser, rulletrapper og automatiske dører i toppsjiktet, tilbyr de optimale løsningene for alle behov”, sier Sascha Brozek.
Mange flyplasser har allerede begynt å tilby smarte tjenester som smarte roboter, innsjekkingsautomater, beacon-tjenester, sanntidsnavigering inne på flyplassene via mobiltelefoner, forutsigbar analyse, automatiske parkeringsanlegg, innendørs veifinning, automatiseringsløsninger for grensekontroll og kampanjetilbud i nærmeste omkrets, basert på innhentede data om passasjerenes forbruks- og bruksvaner. Det globale smartflyplassmarkedet forventes å vokse med en sammensatt årlig vekstrate (CAGR) på 10,7 % og nå 25,09 milliarder USD innen 2025.
Opplevelse er alt
KONE benytter en rekke forskjellige løsninger til å designe og planlegge reisen fra drosjen eller det offentlige transportmiddelet til flyplassgaten og tilbake, slik at den blir mest mulig komfortabel for den reisende. Noen av disse unike løsningene innebærer taleveiledningstjenester for eldre og funksjonshemmede og beskjeder om forskjellige flyplasstjenester som passasjerene får på sine håndholdte enheter i form av tale eller andre metoder.
KONEs omfattende erfaring innen utvikling og analyse av personflyten i ulike bygninger har bidratt til å gi kunnskap om hvordan folk enkelt og komfortabelt kan forflyttes innenfor store knutepunkt. Dette gir dem god innsikt i sluttbrukerne og deres flyplassbevegelser og også mulighet til å oppfylle behovene til kunder (byggherrer og operatører) gjennom flyplassens levetid.
Det viktige nå er å sørge for smartere, raskere og bedre reiser fra den ene flyplassen til den andre – fordi opplevelsen er alt.