Hva er en heisalarm/nødtelefon, og hvorfor er den viktig?
Heisalarmen er koblet fra heisen til KONEs kundeservice døgnet rundt. Tilkoblingen er viktig for at brukerne alltid skal kunne kontakte KONE dersom heisen stopper og for å garantere brukernes sikkerhet.
Hvordan fungerer heisalarmen?
Nødtelefonen i heisen er koblet til et mobilnett via et modem, og via nettverket kobles nødtelefonen til KONEs kundeservice. I dag finnes det fortsatt heisalarmer som er aktive via 2G- og 3G-nettet. Telenors mål er å fase ut disse nettverkene og ufasingen av 3G-nettet skal være ferdig i slutten av 2023, og 2G-nettet i slutten av 2025. Heisalarmer som er koblet til 2G- og 3G-nettet, vil ikke lenger fungere etter utfasingen.
Hvorfor fases 2G- og 3G-nettet ut?
Mobiltelefoner og moderne nødtelefoner har i dag teknologi som gjør det mulig å ringe med mobildata, noe som er betydelig mer energieffektivt enn vanlig oppringing. En annen grunn til avviklingen er at 4G- og 5G-nettene har tryggere og mer stabil tilkobling enn de eldre nettverkene.
Hva trenger jeg å gjøre?
For at en heisalarm som er koblet til et 2G- eller 3G-nettet skal fortsette å fungere, kan det være nødvendig med en oppgradering for å gjøre den kompatibel med 4G-nettet. Vi er nå i ferd med å gå gjennom alle nødtelefoner hos kundene våre, og dette skjer i forbindelse med planlagte servicebesøk.
Har du spørsmål om serviceavtale eller heisalarm? Kontakt KONEs kundeservice ved åringe oss på 909 22 909 eller sende en e-post tilnorge@kone.com