Tekst: Ronak Kotecha
Har du noen gang opplevd at familie eller venner venter utenfor døren din fordi du ikke rakk hjem i tide for å slippe dem inn? Eller har du måttet skynde deg hjem for å motta en leveranse? KONE Residential Flow gjør disse dagligdagse situasjonene mindre stressende og gjør det å komme hjem mer intuitivt.
For å få til dette har KONEs servicedesignteam gjennomført omfattende undersøkelser for å få en bedre forståelse for behovene og kravene i det urbane miljøet. I fjor intervjuet teamet over 200 personer i fire europeiske byer for å skaffe seg mer informasjon om utfordringene mennesker møter i og rundt hjemmene sine.
Funnene var interessante, for å si det mildt. For eksempel klaget mange av intervjuobjektene i Nederland og Tyskland på dørens interkom-system, som åpenbart var så dårlig at "du aldri visste hvem som stod ved døren". Et annet ømt og tilbakevendende punkt var den evige letingen etter husnøkler når man stod der med matvarene – samtidig som man gjerne skulle få et par barn og en hund inn gjennom døren.
KONE-teamet innså raskt at de fleste bekymringer dreide seg hovedsakelig om beboernes tilgang til hjemmene sine samt om tilgang til informasjon om bygningene deres.
Man fant ut at folk fra Frankrike, Nederland og Tyskland ankommer hjemmene sine på svært forskjellige måter. Mens det å komme hjem i Paris ofte begynner med at man åpner en port og går gjennom en hage til en inngangsdør, går beboere i Rotterdam og Amsterdam, der en sterk sykkelkultur har innvirkning på folks daglige urbane reiser, inn i leilighetsbygg gjennom bakdøren for å få enklere tilgang til sykkeloppbevaring.
Beboere i Berlin bærer derimot gjerne syklene sine opp i leilighetene eller ned i kjelleren, fordi halvetasjer uten heisstopp er svært vanlig i boligbygg.
All denne innsikten og samarbeidet med kundene våre har ført til at vi har opprettet løsningen KONE Residential Flow.
Full pakke
Med KONE Visit kan du gi de samme fordelene til dem som besøker deg, inkludert et tilkoblet interkom-system som gir beboerne mulighet til å ta imot gjester og gi dem adgang ved bruk av smarttelefonen sin. Heisen tar dem deretter automatisk til riktig etasje.
Beboerne kan også fjernstyre adgang til bygningen, noe som er nyttig blant annet ved levering av pakker. I tillegg er det mulig å lage midlertidige elektroniske nøkler som kan gis til familiemedlemmer og venner. For personer som har leiligheter oppført på Airbnb, er dette uvurderlig.
Og sist men ikke minst gir KONEs informasjonspakke beboerne mulighet til å holde seg oppdaterte om all nødvendig og tidsriktig informasjon knyttet til bygningen deres. Med pushmeldinger på smarttelefonen og infoskjermer i inngangspartiet og i heisene vet beboerne alltid om vannet eventuelt stenges, eller om det er planlagt renovasjons- eller reparasjonsarbeid.
I tillegg til komfort omsettes bruk av innovative løsninger som disse til ekte verdi for bygningen på lang sikt. Bruk av nyeste teknologi bidrar også til å gjøre bygningene smartere og mer tilpasningsdyktige, og dermed mer attraktive for eventuelle kjøpere og leietakere. Snakk om en komplett pakke.