Mens deltakerne delte etasjen med toppledere i KONE, utvekslet representanter fra tungvektere som IBM og ABB ideer med oppstartsgründere – det hele mens de 15 lagene som konkurrerte i KONEs første hackathon, skred til verket. Det tre dager lange arrangementet fungerte som en slags petriskål, der teoretisk innovasjon kunne blomstre i et praktisk rettet miljø.
"Jeg synes at hackathonen var enda bedre enn jeg hadde forventet", sier Samu Salmelin, KONEs sjef for Services and Solutions R&D, om arrangementet som i mars ble holdt ved Hyvinkää på KONEs People Flow Center.
"Den digitale forvandlingen omfatter bare så mange nye områder", sier han. "Vi kan ikke ha alle disse internt, og derfor er hackathoner et slikt fantastisk forum", tilføyer Salmelin.
De viktigste utfordringene
En av de viktigste forestående oppgavene var å finne nye måter å forbedre sluttbrukerens opplevelse på. Hackerne ble også bedt om å vurdere hvordan livet kunne gjøres enklere for serviceteknikere og arbeidsledere, og generelt hvordan en bygning kan gjøres "smartere".
Helsinki-baserte Streamr var blant konkurrentene som grublet over hvilke typer data heisene gav fra seg. "Forskjellige data har forskjellig kvalitet", sier Streamrs Juuso Takalainen. "Når du kombinerer dem, får du ofte et større bilde som er mer verdifullt enn de opprinnelige dataene", legger han til.
Og med de riktige finjusteringene, blir dette "større bildet" transformert inn i konseptet med en telepatisk heis, som for eksempel vet hvor en beboer skal før vedkommende har rukket å trykke på knappen. "Den telepatiske heisen var bare én av de sprø ideene som virket mulig å gjennomføre", sier Takalainen.
Pense inn på riktig spor
Gjennomførbart er et nøkkelord. Det er årsaken til at deltakere på dag to fikk mulighet til å få tilbakemelding på de første ideene sine. "Øktene ble organisert for å sikre at ingen var på villspor, og at ideene faktisk gir forventede forbedringer for brukerne og bygningsforvaltere samt letter teknikernes daglige arbeid", påpeker Salmelin.
Fantastiske ideer er én ting, gjennomførbare ideer noe annet. Oppmerksomheten rundt "tingenes Internett" (IoT-the internet of things) er et perfekt eksempel, for selv om praten har blitt mer høylytt, har det vært få konkrete og kommersielt lett gjennomførbare ideer. Streamr ønsker å bidra til å endre dette.
"Data inn, data ut og så gjøre noe fornuftig med det: Det er dette som er meningen med IoT, men selv om konseptet er lovende, har det ennå ikke levert", sier Takalainen. "Kanskje blir den telepatiske heisen det store gjennombruddet for heisbransjen".
En nervepirrende avslutning
På dag tre kunngjorde KONE de fem finalistene – og Salmelin påpeker at KONE ønsker å holde en åpen dialog med dem alle, fordi det presenterte gode ideer for fremtiden. Men det ble Streamr som, ikke minst takket være deres "virkelig slagkraftige" idépresentasjon, til slutt hentet hjem tittelen.
"De har en unik idé som vil skape bedre personflyt, få virkelig kommersiell verdi og som, viktigst av alt, er gjennomførbar", sier Salmelin. Etter suksessen med dette første hackathon-arrangementet, er det foreløpige planer om å holde tilsvarende konkurranser i KONEs vekstmarkeder i India og Kina.
"Det nye og spennende er hele poenget ved en hackathon", Takalainen. "Hvis du ønsker en spesifikk løsning, leier du en konsulent. Med en hackathon løser du problemer før folk innser at de har et problem", sier han.
- 65 hackerlag søkte om å delta i konkurransen
- 15 lag, med alt fra universitetsstudenter til eksisterende oppstartsbedrifter, ble valgt ut til å delta på det tre dager lange arrangementet
- Programmerere brukte KONE og IBM-aktiverte API-er